1."مشترک گرامی،جهت دریافت فال حافظ روزانه، کلمه hafezرا به شماره 2030 ارسال نمایید.استفاده از سرویس به مدت 15 روز رایگان است."
این متن کامل و دقیق پیامکی است که یک ماه پیش از طرف شرکت مخابراتی "همراه اول" برایم ارسال شد. من هیچ وقت به پیامکهای مثل این، چه از طرف ایرانسل و چه از طرف همراه اول، پاسخ ندادهام. اما نمیدانم چه شد که یک دفعه در دام این بازی افتادم.
2."مشتری گرامی، سرویس فال حافظ با معنی بر روی خط تلفن شما فعال گردید. به خاطر داشته باشید که سرویس به مدت 15 روز رایگان است. پس از این مدت، هزینه سرویس مورد نظر، طبق شرایط مندرج در سایت www.mobinone.mci.ir محاسبه خواهد شد. "
فالهای حافظ تقریباً هر روز میرسیدند. و من نخوانده، میبستمشان!
3.عشق بازی ّ و جوانی ّ و شراب لعل فام**مجلس انس و حریف همدم و شرب مدام *فال شما حکایت از خوشی و لذت و دولت و سعادت و کامرانی است. شکرگذار خداوند باش. لحظات خوش زندگی را عنیمت بدان و همانگونه که خدا از شما دستگیری کرده است شما نیز از ضعفا و مستمندان دستگیری کنید تا بر برکت مال شما افزود شود.*
اصلاً حواسم نبود که 15 روز از 15 روز دورهی رایگان گذشته. وقت نشده بود سر بزنم به سایتی که نوشته بودند و بفهمم چه طور میتوانم از دایرهی این بازی خارج شوم. بالاخره امروز آدرس صفحه را وارد کردم. چنین صفحهای در سایت شرکت مخابرات همراه اول وجود ندارد. جست و جو در گوگل، من را به فرومها رساند و بالاخره فهمیدم که برای قطع کردن سرویس فقط کافی است در یک پیامک، اول یک فاصله تایپ کنیم و بعد عبارت hafez off را بنویسیم و به 2030 بفرستم اما نفهمیدم که بالاخره در مدت 15 روز، هزینهی پیامکها چه طور محاسبه شدند!
اما از همهی اینها گذشته، نحوهی ارتباط شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) با مخاطبانش برایم جالب بود. به نوشتار پیامکها توجه کنید. (هیچ دخل و تصرفی در نحوهی نگارش ندادهام!) به نظر شما مثلاً به جای آن پیامک دوم، نمیتوانستند بنویسند:
3َ."مشتری گرامی،سرویس فال حافظ با معنی بر روی خط شما فعال شد و به مدت 15 روز رایگان است. پس از این،میتوانید با ارسال hafez off به شماره 2030،سرویس را منحل کنید.در غیر این صورت،هزینهی سرویس به ازای هر روز --ریال محاسبه میشود."
جالب است بدانید که تعداد کاراکترهای دو پیامک 3 و 3َ مساوی است. ولی تفاوتشان این است که در 3َ حقهی کثیفی نهفته نیست. صادقانه است و تمام اطلاعاتی که مخاطب به ان احتیاج دارد، به موجزترین حالت ممکن بیان شده.
امیدوارم شرکت ارتباطات سیار، به جای الگو گرفتن از شرکت معظم ایران سل در اخاذی از مشترکین بینوا، به فکر یک تجارت پاک و ارائهی سرویسهای کاربردی و مفید بیافتد!
با تشکر،
مشترک گرامی